Het thema van de dag: Verbinden, eenheid & samen beslissen. En dat gebeurde op een bijzondere manier: door in elkaars schoenen te gaan staan.
Managers worden cliënt, cliënten worden hulpverlener
Het hoogtepunt van de dag waren de rollenspelen. Zes managers en de directeur namen plaats op stoelen met hun naam erop, in een rij voor de zaal. En toen gebeurde onverwachts: cliënten en leidinggevenden wisselden van rol.
De scenes waren grappig, maar ook pijnlijk herkenbaar:
- In het eerste rollenspel werd manager Daisy door CMR-lid Richard beschuldigd van dealen. Daisy ontkende, maar Richard hield voet bij stuk en gaf haar een sanctie.
- In rollenspel twee was CMR-lid Jeremiah boos op regiomanager Yolanda (die nu de cliënt speelt), die haar kamer moet opruimen. Jeremiah wilde een sanctie geven, maar toen kwam de directeur binnen, gespeeld door de voorzitter van de CMR. ‘Er is helemaal geen probleem’, zei hij. De ondersteuner liep vervolgens gefrustreerd weg.
- In het derde rollenspel kreeg regiomanager Joost van hulpverlener Richard te horen dat hij moest stoppen met bedelen om geld bij andere cliënten. Hij werd hierna geschorst en mocht overdag niet meer binnen. Hij kon zijn recht halen bij de cliëntenvertrouwenspersoon. Ook hier vertelden de managers hoe ze dit ervoeren.
Cliëntvertrouwenspersoon Remco Trompetter vertelde in de tweede helft wat hij kan betekenen voor cliënten hoe cliënten bij hem en zijn collega Ingeborg van de Poll terechtkunnen.
Er werd veel gelachen, maar er werd ook serieus ingegaan op de situaties en wat deze doen met cliënten. De dagvoorzitters begeleidden de bespreking respectvol en eindigden met een krachtige boodschap: ‘Dit gaan we anders doen in 2026!’
De ideeënmuur: jullie stem telt
Tijdens de lunch verzamelden cliënten en leidinggevenden hun ideeën op een grote ideeënmuur: over wat cliëntparticipatie betekent, wat goed ging in 2025 en wat belangrijk is voor 2026.
Een greep uit de reacties:
- ‘Ik wil een woning – Wat is daarvoor nodig? Wat kan ik doen?’
- ‘Beter communiceren met elkaar’
- ‘Duidelijke en eenduidige regels en sancties. Geen creatief sanctiebeleid.’
- ‘Ik vind mijn vrijheid in mijn leven belangrijk’
- ‘Beste mensen, blijf positief in het leven en maak er wat moois van.’
Consulent cliëntenparticipatie Bernadette koppelde alle ideeën terug naar de leidinggevenden. Want de stem van de cliënt doet ertoe.
Vol hoogtepunten
Naast de rollenspellen presenteerden cliënten zelf de plannen van hun kerngroepen. CMR-lid Diana en consulent cliëntenparticipatie Inge leidden als dagvoorzitters de dag uitstekend in goede banen. De sfeer was open en betrokken, en iedereen ging met een tasje vol bedankjes naar huis.
Dank en vooruitblik
Dank aan iedereen die erbij was en heeft bijgedragen aan deze inspirerende dag. De lokale radendag liet zien hoe waardevol het is om samen te leren en reflecteren.
In 2026 gaan we verder met wat we hebben geleerd. Want verbinden, eenheid en samen beslissen, dat doen we niet één dag per jaar. Dat doen we elke dag.
Een laatste boodschap aan al onze bewoners, cliënten, aan ieder waar we mee werken: Jullie stem doet ertoe. Blijf meedenken, blijf meedoen.
Lees meer over medezeggenschap en cliëntparticipatie