‘O, dat is onze wijkagent maar,’ zegt een bewoner tegen zijn bezoek als wijkagent Jan in vol politieornaat het terrein op loopt. ‘Bewoners hebben lang niet altijd goede ervaring met de politie,’ legt Lieke, zorgcoördinator bij perMens, uit. ‘Maar van Jan wordt niemand meer zenuwachtig.’ Niet gek, want Jan investeert veel tijd in het bouwen aan een vertrouwensband met de bewoners. Jan: ‘Het helpt vaak al als ik de verschillende taken van de politie toelicht: ja, we zijn er om te handhaven, maar óók om te helpen.’
Keihard werken
En die hulp is waardevol, voor de bewoners van de locatie maar ook voor de medewerkers van perMens. Want er speelt altijd wel iets aan de Dolhaantjestraat. De ruim zestig bewoners hebben allemaal een zware periode achter de rug. Bewoners waren vaak dakloos en kunnen kampen met psychische klachten. ‘Ze verblijven hier ongeveer twee jaar voordat ze doorstromen naar een omslagwoning,’ legt Lieke uit. ‘En chillen is er niet bij,’ benadrukt ze. ‘Mensen werken hier keihard aan hun herstel en daar is een bepaalde rust voor nodig.’
Jan draagt bij aan het bewaken van die rust. Bijvoorbeeld als bewoners worden ingehaald door hun heftige verleden en er types op het terrein rondlopen die herstel in de weg staan. Of wanneer er signalen zijn dat iemand in opmaat is naar een psychose. ‘Alleen als we ons echt zorgen maken om de veiligheid van bewoners of collega’s doen we een beroep op Jan. Zou hij eens mee willen denken?’
Veel ingangen
Jan: ‘Als politie hebben we een enorm netwerk en veel ingangen bij organisaties, bijvoorbeeld voor een crisisplek. Dan moeten we alleen wel weten wat er speelt.’ Bij veel organisaties wordt Jan pas ingeschakeld nádat de boel is geëscaleerd. ‘Maar dan kan ik een stuk minder doen om te helpen,’ legt hij uit. Lieke en Jan betrekken elkaar daarom alvast als de situatie nog behapbaar is. Ze schakelen snel en durven allebei het grijze gebied op te zoeken als het moet. Door die samenwerking is het de afgelopen jaren niet vaak meer uit de hand gelopen aan de Dolhaantjestraat. ‘Een samenwerking als deze zou ik overal wel willen,’ vertelt Jan. ‘Maar ik krijg het op andere plekken een stuk lastiger van de grond. Daar is nog veel te winnen voor andere organisaties.’
De-escaleren
De soepele samenwerking is goed voor alle betrokkenen. Zo ziet Jan dat de weerstand van bewoners richting de politie afneemt. Zijn 06-nummer gaat zelfs rond. ‘Laatst belde een bewoonster omdat haar fiets gestolen was. Toen ik een poosje naar haar luisterde, vertelde ze opeens dat ze zwaar werd lastiggevallen. Omdat ze me in vertrouwen nam, kon ik haar helpen.’ Lieke: ‘En omdat Jan de meeste bewoners kent, kan hij rekening houden met hun ziektebeelden. Als iemand agressief gedrag vertoont, bijvoorbeeld, weet Jan het direct te de-escaleren.’
Iedereen een plek
Tegelijkertijd zorgt Jan voor wat meer begrip in de buurt. ‘Als er overlast is wordt al snel naar de Dolhaantjestraat gewezen. Soms is dat terecht,’ zegt hij eerlijk. ‘Dan geeft het de buurt een veilig idee dat ik de bewoners direct aanspreek op hun gedrag.’ Toch grijpt Jan die momenten vaak ook aan om wat meer draagvlak te creëren voor de Dolhaantjestraat. ‘Dan vertel ik hoe ik er zelf in sta: iedereen verdient een plekje om te wonen en een kans om mee te doen aan de maatschappij. En dat is precies waar perMens en de bewoners aan werken, hier aan de Dolhaantjestraat.’